Recenzent: Caehar

85 %

30 %
80 %
85 %

-

0

RPG svět Might and Magic hráče PC her oslovuje už hodně dlouho, vlastně jsem chtěl říct hooooodně dlouho. Málokterá herní série se může pochlubil tím, že její kořeny spadají hluboko do 80. let. RPG série Might and Magic na to plné právo má, neboť jeho první díl spatřil světlo světa v roce 1986. Je to tedy více než 20 let! Dnes se tato slavná série zdá však být již uzavřená, protože poslední devátý díl vyšel v roce 2002 a od té doby je ticho po pěšině, nikde ani náznaku, že by někdo uvažoval o pokračování. Důvodem je bohužel ukončení činnosti jak vývojářského studia New World Computing, tak i vydavatelského 3DO, budiž jim země lehká. Tak se můžeme alespoň těšit z nových dílů mladší (a provázané) sesterské série tahových strategií, která si vydobyla v průběhu let téměř stejného věhlasu a většina hráčské obce ji zná pod jménem Heroes of Might and Magic...

Ale zpátky k Might and Magic VI. Hra přímo navazuje na dění druhého dílu tahové strategie Heroes of Might and Magic. Přibližně 10 let po událostech, které se zde odehrály, nastává noc, kterou si všichni budou pamatovat jako Noc padajících hvězd. Nebyly to však hvězdy, co se z nebe snesly na zemi Enroth. Od této noci se v severní části země začaly objevovat kreatury dosud neviděné, démoni a jiné pekelné stvůry. Král Roland Ironfist se se svým vojskem vydává na sever země, aby se utkal s těmito kreaturami. Jeho ranná vítězství však příjdou vniveč, když je Roland zrazen černokněžníkem Sulmanem, jeho vojska zdecimována a on se svou družinou zajat. Čtyřem hrdinům se podaří uprchnout z města Sweet Water za pomoci Falagara, mistra magických umění, který je teleportuje pryč. Hrdinové jsou přeneseni do vzdáleného města New Sorpigal, aby nabrali sílu a eventuelně pomohli zemi osvobodit. Tito hrdinové budou vaší družinou.

Začínáme klasickou tvorbou všech 4 postav. Na výběr je 6 povolání – Paladin, Archer (lučištník), Knight (rytíř), Cleric, Druid a Sorcerer (kouzelník). Každá postava má 7 základních vlastností (síla, inteligence, rychlost, přesnost,…), což je docela klasika, a řadu skillů, rozdělených do skupin podle magických tříd (oheň, voda, vzduch, země, černá, bílá, magie těla, vědomí a duše), dále zbraní, brnění a ostatní skilly. Všechny povolání mají dostupné jen některé vlastnosti, takže je vhodné družinu vhodně nakombinovat. Proč se o tom tak rozepisuju? Protože série Might and Magic má jeden z nejlepších RPG systémů vlastností, které kdy kdo do hry dal. Vše je čitelné, vždy víte, jaký meč způsobí jaké zranění, víte, že když se vytrénujete v zacházení s tyčí na Experta, budou se vám přidělené body přičítat k brnění atd. Věci fungují jak mají, žádné vlastnosti tu nejsou jen tak pro srandu. Za nabité úrovně získáváte tzv. skill body, které pak můžete rozdělit mezi své skilly. Každé zvýšení však stojí vždy o 1 skill bod více, takže je třeba dobře zvážit do čeho investovat.

Systém magie jsem už nakousnul, jen se k němu lehce vrátím. Kouzla jsou zajímavá, nutno podotknout, že magie je tu mnohem barvitější než třeba u konkurenční série Elder Scroll a také lépe a vyváženěji funguje (mimochodem stejně jako u Elder Scroll je v Might and Magic možné míchat různé lektvary). Magické předměty jsou kapitolou samy o sobě. Autorům se povedlo velmi dobře vyvážit přístup hráče k těmto předmětům, takže se na začátku člověk nedostane k žádným ultimátním zbraním, brnění či třeba prstenům, naopak po troškách se mu otevírají možnosti a přístup k čím dál tím zajímavějším věcičkám. RPG pozitivní hráči určitě ví, že honba za magickými předměty je jedním z motorů řady her, tady to funguje na jedničku s hvězdičkou.

Soubojový systém je vyřešen také bezvadně. Pokud jsou vaši protivníci silní, zapnete si tahový režim, kdy se střídají vaše postavy s protivníkem v tom, kdo bude útočit či kouzlit. Pokud jsou vaši protivníci mnohem slabší, vypnete tahový režim a rozemelete je na kaši v realtimu.

Abych ale jen nechválil. Na Might and Magic VI mi přišla jedna věc opravdu podivná. Hrajete čisté fantasy RPG. Hrajete bezvadné dlouhé čisté fantasy RPG. Ke konci hry ale přijde zlom, kdy se najednou příběh lehce postaví na hlavu a vy máte z čistého fantasy vlastně mix sci-fi a fantasy a to včetně sci-fi zbraní. Tohle mi moc nesedlo. Nejsem zásadně proti takovému mixování, ve Wizardry 8 to třeba funguje bezvadně. Tady je to ale taková pěstička na očičko. Jedná se o posledních řekněme 10 hodin hry, ale kdyby to tu nebylo, byl bych opravdu raději. Nicméně to je bolístka vícero dílu série, sedmý díl je na tom kupříkladu velmi podobně. Takže to asi nazvěme po microsoftsku vlastností, nikoliv chybou J

Na technické zpracování je těžké dnes něco napsat. Grafika je z dnešního pohledu již těžce retro, pokud si pustíte Oblivion a za 5 minut na to Might and Magic VI, tak je to nesrovnatelný pohled. Na druhé straně dobrá grafika hromadě her pomohla, ale kvalitní hra stojí především na hratelnosti a po této stránce má Might and Magic VI opravdu v rukávu nejedno eso, vzpomeňme si třeba na stále populární první dva díly Falloutu. Zvuková stránka je víceméně standard i na dnešní dobu, rozhovory nejsou zpravidla namluvené, ale to není myslím žádný velký problém. Hudební doprovod je však naprosto brilantní i po tolika letech. Pokud jste slyšeli báječné skladby z Heroes of Might and Magic II nebo III, asi budete vědět o čem mluvím. Lehce melancholické skladby, které jsou specifické pro každou krajinu jsou fantastické a dají se poslouchat i jako samostatný soundtrack.

Zajímavou kapitolou je asi funkčnost pod moderními systémy. Hru jsem  pod Windows Vista nezkoušel, nicméně pod Windows XP běží jak hodinky i na vícejádrovém procesoru a moderní grafické kartě. Jediný problém je, že se družina otáčí velmi rychle a také při létání jsou poněkud rychlejší než je standard. Obojí je víceméně drobnost a navíc snad řešitelná pomocí neoficiálního patche. Zatím zde není možnost dávat soubory ke stažení, takže patch přidávám jako poslední stažitelný obrázek (ten, který se nezobrazuje) s tím, že si ho můžete stáhnout. Jeho koncovku si pak přejmenujte z jpg na exe, velikost je asi 2,5 MB. Patch odstraňuje všechny chyby řešené oficiálními opravami v1.1 a v1.2 a pár dalších věcí, především pak problém vzniklý špatným cyklováním u rychlých procesorů. Nemám s ním ale osobní zkušenosti, takže instalace je na rozhodnutí každého.

Shrnuto potrženo, Might and Magic VI je špičkové RPG, které má na krku letos už 10 křížků a je jen na vás, jestli „to“ primární je pro vás grafika nebo hratelnost.