Recenze hry: Mass Effect

83 %

90 %
90 %
83 %

-

0

Za původně konzolovým RPG Mass Effect stojí přeslavné studio Bioware (z poslední doby autoři Jade Empire nebo KotORy, další tituly si pro jejich obrovskou proflálost dovolím nejmenovat). Mass Effect už na X360 vyplnil velikou díru na trhu a uspokojil sci-fi RPG pozitivní hráče měrou nebývalou. Po roce vyráží dobýt stejných poct s jeho převodem na PC firma Demiurg. Podaří se Mass Effectu uspět na platformě s poměrně vyšší mírou konkurence podobných titulů?

Lidstvo se v Mass Effectu na rozdíl od většiny sci-fi předloh pro změnu zachová rozumně a nezlikviduje se jadernou apokalypsou ani ničím podobným. Ve 22. století objeví důležité technologie, které umožní pokročilejší cestování mezihvězdným prostorem a na základě tohoto technologického posunu se může ucházet o členství v radě vesmírných civilizací, která sídlí na místě zvaném Citadela. Lidé to ovšem zpočátku nemají příliš jednoduché. Některé mimozemské rasy lidem sice fandí a pomáhají, jiné (a těch je zpočátku většina) nemohou lidi vystát. A vůbec si neumějí představit, že by lidé rychle zaujali stejné postavení v politické hierarchii Citadely, když ostatní se o totéž pokoušeli stovky let. Navíc existuje skupina zvaná Spektry, která bdí nad dodržování zákona, práva a pořádku v galaxii (a řídí se heslem „Účel světí prostředky“). Jenom pomyšlení na to, že by se zástupce lidí mohl stát členem této organizace, přivádí některé politiky Citadely do varu. A proto to také bude jeden z vašich prvořadých úkolů.

Příběh Mass Effectu je asi největší tahák a klad hry. Nejde jen o jeho zašmodrchanost, ale i způsob vyprávění. Začíná se politikou, na konci budeme klasicky zachraňovat galaxii, ale nic není takové, jak se zpočátku zdá. V rozhovorech téměř filmová kamera zaostřuje na mluvčí a tím podtrhuje důležitost té či oné osoby, gestikulace a mimika postav patří k tomu nejlepšímu, co bylo zatím v počítačových hrách k vidění. Voice acting je jak už tomu u her od Bioware bývá na naprosto špičkové úrovni. V rozhovorech také nevybíráte přesné znění odpovědi, ale spíše volíte momentální myšlenkové rozpoložení hlavního hrdiny. Podle toho, jestli vylepšujete schopnosti diplomacie (klaďas) nebo vyhrožování (záporák) je také možné některé situace vyřešit bez boje. Všechny tyto atributy mají stěžejní vliv na naprosto famózní atmosféru celého eposu.

Taktéž bych vypíchl počin, díky kterému dostal Mass Effect hodnocení 18+. Ano přátelé, Sodoma, Gomora. Mass Effect obsahuje celou jednu erotickou scénu. Dlužno poznamenat, že velice krásně a citlivě vyrobenou a v konečném důsledku poměrně nevinně vyznívající. Být hodnotitel závadnosti, asi by mi spíše vadilo 10000+ postřílených, usmažených a jinak zlikvidovaných lidí a emzáků. Ale tohle je holt Amerika (nejsem žádný skalní odpůrce USA, ale v tomhle jsou opravdu na palici). Je také třeba vyzdvihnout odvahu tvůrců přijít s novým, neokoukaným, neznámým a přitom propracovaným světem, který nemá notabene nic společného se Star Wars ani Star Trekem.

Přestože je Mass Effect původně konzolová záležitost, nebáli se autoři PC verzi ještě vylepšit. Ne že by se nenašli mouchy (o těch bude řeč za chvíli), ale třeba planetární vozítko Mako se dá konečně normálně ovládat. Taktéž graficky vypadá Mass Effect lépe než na konzolích a jeho ovládání je PC plně přizpůsobeno. Zaměřování nepřátel je plně myšoidní, plynulé a pohodlné. Co se ale úplně nepodařilo, je přizpůsobení inventáře myši, z toho čiší gamepad na sto honů (kdo jste hráli někdy jakékoli PC RPG na gamepadu, dostavte se prosím co nejrychleji k rituální desintegraci, na pozdější reklamace nebude brán zřetel).

Mass Effect ovšem trpí několika ne úplně tragickými, nicméně poměrně podstatnými nedostatky. Prvním z nich je obtížnost, potažmo přílišná jednoduchost celé hry. Ačkoli jsem hrál napoprvé na Veterana (těžší obtížnost lze navolit až při opětovném hraní), tak jsem nebyl nucen používat žádné schopnosti krom střelby levým tlačítkem. Až po několika úvodních bojích posbíráte trochu slušné vybavení, tak umřete až v momentě, kdy cíleně vyrábíte strašné nesmysly typu čelní náběh na deset protivníků a někdy vám „nepomůže“ ani to. Přestože jsem hrál celou hru postupem „Urá, u nás lidí mnogo“, tak jsem na konci obdržel Achievement Taktik (celkové poškození štítu vyšší než celkové poškození zdraví), což jsem úplně nepochopil. Zbraně nepoužívají náboje, pouze se na chvilku přehřívají. Navíc nacházíte vždycky přesně vybavení odpovídající vaší úrovni, což poněkud zavání level scalingem. Nenacházíte také žádné unikátní zbraně, jenom pomocí různých technických uděláte vylepšujete ty stávající. Vylepšování zbraní je díky konzolovému inventáři dost porod, ale o tom už byla řeč, tak se nebudu opakovat. Díky tomu, že kromě střelby nepoužíváte téměř žádné schopnosti, tak také čekejte velice očesaný vývoj postavy. Sekundární úkoly jsou v podstatě na jedno kopyto, nicméně je stejně budete plnit, abyste měli co nejlepšího hrdinu, tady je třeba říct, že motivace funguje na jedničku.

Mass Effect slavil obrovský úspěch na konzolích, na PC se jedná taktéž o nesmírně kvalitní počin. Sice obsahuje některé chyby (marná sláva, je to asi nejakčnější z primárně neakčních RPG, co jsem zatím hrál), ale audiovizuálně, příběhově a atmosféricky zaplnil i na PC dlouhou prodlevu, která se datuje od druhého dílu Knights of the Old Republic. Bioware a Demiurgům za to patří velký dík.