Recenzent: Caehar

83 %

50 %
25 %
83 %

-

0

Decisive Battles of World War II: Korsun Pocket a je nepřímým pokračováním původního Decisive Battles of World War II: Ardennes Offensive. Ardennes Offensive u nás není nijak známý titul, nicméně se jedná o velmi kvalitní dílko, které v roce 1996 vydalo SSI. Rok 1996 byl pro SSI vůbec velmi plodný - vydali například Fantasy General, Allied General, Star General, úžasný Steel Panthers II, toho času nedostižný letecký simulátor Su-27 Flanker a započali dodnes nejlepší ponorkovou sérii Silent Hunter. Firma SSI samozřejmě už dlouho nefunguje, takže v tomto pokračování nemají prsty oni, ale současný leader tohoto žánru, firma Matrix Games.

Korsun Pocket je tahová válečná strategie, která popisuje Korsuň–ševčenkovskou operaci, kterou Rudá armáda podnikla ve dnech 24. ledna až 17. února 1944 proti německým vojskům na střední Ukrajině za 2. světové války. V tzv. "Korsuň–ševčenkovském kotli" nebo dle německých pramenů "Čerkaském kotli" bylo obklíčených 56 tisíc německých vojáků Wehrmachtu a jednotek Waffen-SS. 27 sovětských divizí, 4 tankové a 1 mechanizovaný sbor se 370 tanky a samohybnými děly vytvořili vnitřní a vnější frontu a připravili se k útoku na obklíčená vojska. Zhoršené počasí pak znemožnilo Sovětům provést operaci v měřítku, který si plánovali a Němcům naopak provést průlom na frontě a vysvobodit svá vojska. Kotel byl nakonec Sověty zničen, ale velké části německých vojsk se podařilo z něj uprchnout, byť za cenu značných ztrát a veškerých těžkých zbraní (zdroj Wikipedia).

Korsun Pocket nabízí možnost zahrát si jak za Němce, tak i za Sověty. Tak jak většinou obdobné hry mají navrženy jednotlivé scénáře spíše pro jednu či druhou stranu, tady si můžete bez váhání vybrat za koho budete hrát, aniž by tím hra cokoliv utrpěla. Hra nabízí 7 scénářů zabývající se zmiňovanou operací a 2 bonusové scénáře, které jsou vlastně vylepšenou původní verzí právě Ardennes Offensive od SSI. Celkově tedy 9 scénářů sice nezní jako žádné závratné číslo, nicméně přináší mnoho desítek hodin zábavy (největší scénář mi zabral 40 hodin).

První, co člověka při pohledu na hru upoutá je taková vojensky spartánská grafika. Mapa je relativně standardní, při úvaze, že zde ovládáte armády spíše než jednotlivé tančíky, nicméně jednotky mají povětšinou číselné nebo symbolické označení, takže hra se může jevit jako dost hardcore záležitost. Původně jsem zamýšlel, že srovnávat nebudu, ale udělám to. Korsun Pocket totiž opravdu je takový propracovanější Panzer General. První a výrazný rozdíl je v tom, že zde můžeme ovládat opravdu masivní vojska. Zatímco menší scénáře vám dají pod kontrolu třeba jen 20 jednotek, v největším scénáři budete ovládat v jednu chvíli až 280 jednotek, což už je opravdu docela masakr. Budete muset docela plánovat, které jednotky pošlete do které oblasti a proč, protože efektivní využití síly je přesně to, oč tu běží.

Základní koncept je tedy klasické válčení, kdy v jednom tahu se snažíme většinou postoupit na území kontrolované nepřítelem, za tím účelem napadáme jeho jednotky a následně nás vystřídá protivník. Rozdíly oproti Generálovskému konceptu jsou v propracovanosti celého systému. Boje zpravidla neprobíhají jedna jednotka proti druhé, ale spíše jedno uskupení proti protivníkově jednotce nebo jeho uskupení jednotek. V praxi to znamená, že pokud chcete efektivně bojovat, musíte útočit z několika směrů a s přesilou. Nebude výjimkou, že v rámci jedné přestřelky tedy zaútočíte na nepřáteli obsazené políčko ze 3 různých směrů se svými 12-ti jednotkami podporovanými navíc 4-mi dělostřeleckými jednotkami. Aby se docílilo jisté vyrovnanosti, tak maximální počet jednotek na 1 políčku jsou 4. Dělostřelectvo tu funguje jako podpora útoků či obrany, takže s ním na nikoho přímo neútočíte, ale můžete si zvolit, který útok bude podporovat.

Když jsem už nakousnul na začátku označování jednotek, tak to také dokončím. Jednotlivé jednotky spadají pod určité divize. Pokud celou divizi držíte pospolu do maximální vzdálenosti 5-ti políček, každá jednotka dostane bojové bonusy za udržování integrity divize, která rozhodně není bezvýznamná. Hodně se zde hraje na zásobování, pokud s nějakou jednotkou příliš vyrazíte za nepřátelskou linii, lehce se vám stane, že jí dojdou zásoby střeliva i paliva a jednotka se stane velmi zranitelnou. Za tímto účelem jsou zde zásobovací vozidla, kterými můžete podporovat problematická místa. Na druhou stranu zde máte možnost podnikat letecké útoky a na 1 tah tak výrazně omezit nepřátelům zásobování v určité oblasti, což samozřejmě on může udělat i vám.

Netradiční je i přísun posil a doplňování poškozených jednotek. Na mapě je celá řada míst, které jedna strana má bránit a druhá dobývat. Zvláštností je to, že mimo bodové ohodnocení za dobytí a držení těchto pozic (které se přičítají do výsledného hodnocení bitvy), mají tyto body tzv. výstražnou hodnotu. Pokud místo s takovou hodnotou dobudete, dostanete nové jednotky nebo posily pro doplnění ztrát. Jsou však místa, která takto fungují třeba jen pro nepřítele, takže si musíte opravdu rozmyslet, zda tam zaútočit nebo ne. Bodování i výstražné hodnoty mají různě nastavená čísla pro různé fáze bitvy. Pokud postupujete, dostáváte posily, pokud ustupujete, dostáváte posily, pokud se fronta nehýbe, nic moc nedostanete. Je to zcela přirozené ztvárnění zájmu velení o daný úsek na frontě. Chytré…

Jednotky mají 1-5 „hitpointů“, které značí jejich velikost a také sílu, jakmile dojedou na 0, jednotka je zničená. Pokud jednotka zaznamená ztráty, ztratí tím samozřejmě část své obranné i útočné síly. Ztráty v jednotkách jsou permanentní a dočasné. Dočasné ztráty většinou trvají 5 tahů a pak si je jednotka sama doplní, jinak se ztráty doplňují pomocí posil. Jednotky mají různé zkušenosti a tím i bojovou kvalitu. Zajímavým prvkem je, že jejich bojová hodnota se objeví až když se poprvé setkají s nepřítelem, což znázorňuje variabilitu jejich výcviku. S jednotkami můžete nechávat hlídky, které sice nepříteli nezpůsobí žádné fyzické ztráty, ale zpomalí jeho postup.

Na mapách je spousta opěrných bodů, což jsou taková zakopané jednotky, se kterými nemůžete hýbat, ale znemožňují protivníkovi postup, přítomna jsou rovněž minová pole. Obojí lze pochopitelně likvidovat. Vliv pro bitvy má terén i počasí, které se mění každý tah. Špatné počasí zpomaluje či znemožňuje pohyb, zhoršuje zásobování a rovněž vám neumožní útočit třeba přes řeku.

Technickou stránku věci už jsem vlastně zmínil. Stačí se podívat na obrázky a každému je víceméně jasné jak se věci mají. Grafika je účelová a brzy budete rádi, že jednotky z dané divize mají stejný symbol, protože je snadné je najít. Hudba je jedním slovem šílená a za 5 minut jsem ji vypnul. Řešení je na pozadí si pustit nějakou solidní hudbu z jiné hry nebo třeba Karla Gotta, každý dle svého uvážení. Technické zpracování je vlastně jediná konkrétní výhrada, kterou bych ke hře měl.

Hra dostala celou řadu ocenění v nejrůznějších časopisech a to byl asi důvod, co mne k ní přitáhlo a přimělo překousnout počáteční „strach“ z něčeho, co bude moc těžké. K mému překvapení se jedná o relativně snadno pochopitelnou záležitost, která mne opravdu přikovala k monitoru.